Tilbake

Max og kornet

"Max og kornet" er en produksjon med forfatter og foredragsholder Oddny Gumaer. Hun sier følgende om besøket sitt:

"Korn har mange egenskaper som jeg elsker. Alt fra å være et bilde på oss mennesker og vår identitet, til å være en av verdens mest bærekraftige og miljøvennlige matsorter. Kan hende er kornet det aller vennligste mot miljøet. Dessuten forteller det Norges historie.


Jeg ønsker å hjelpe barn forstå den kulturelle, miljøvennlige og næringsrike verdien korn har gjennom lek og aktivitet. 
Jeg har skrevet boka Max og kornet som handler om Max som er så glad i korn, og som ønsker å dele det med verdens fattige. Opplegget jeg har laget tar utgangspunkt i historien om Max."

Lærerveiledning

Lærerveiledning

Korn har mange egenskaper som jeg elsker. Alt fra å være et bilde på oss mennesker og vår identitet, til å være en av verdens mest bærekraftige og miljøvennlige matsorter. Kan hende er kornet det aller vennligste mot miljøet. Dessuten forteller det Norges historie.


Jeg ønsker å hjelpe barn forstå den kulturelle, miljøvennlige og næringsrike verdien korn har gjennom lek og aktivitet. 
Jeg har skrevet boka Max og kornet som handler om Max som er så glad i korn, og som ønsker å dele det med verdens fattige. Opplegget jeg har laget tar utgangspunkt i historien om Max. 


Forstå korn i et miljøperspektiv. 
Elevene får utdelt lekepenger som tilsvarer en sum. De vil få utfordringer som omhandler matproduksjon og landbruk. 
De må selv ta valg som kan involvere risiko, de må ta avgjørelser som vil få konsekvenser for deres eget miljø og hverdag, men også for planeten. 


Eksempel: 
Skal de bruke pengene sine på kornproduksjon, tjene mindre, men ha et produkt som er mot-standsdyktig mot dårlig klima, eller satse på en annen avling som kan gi stor fortjeneste, men som er sårbar for klimaendring. 
For hver avgjørelse vil en terning bli kastet og antallet prikker på terningen avgjør hva resultatet blir. Det kan bli for mye regn, for lite regn, god sommer, innsekter, etc. 


Utfordringene elevene må ta hensyn til/vurdere er biodiversitet, vann, luft, jordsmonn, naturres-surser, befolkningsvekst, sult. (Selvfølgelig kommunisert på en aldersriktig måte) 
På slutten av aktiviteten får elevene telle opp hvor mye penger de har igjen og evaluere hva som gikk bra og ikke så bra, og også snakke om det de ikke hadde kontroll over.

 
Jeg vil også ta med en manuell kornvalse så elevene kan lage sine egne kornflak med forskjellige kornsorter. Om tid tillater kan vi så korn i potter, være med på avskalling og også forsøke å lage eget mel. Å lage grøt vil være en naturlig aktivitet. 

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Kunstnere/grupper: Oddny Gumaer

Om kunstner / utøver / gruppe

Publikumskommentarer