Jødene fra Trondheim – en byvandring
Jødisk Museum Trondheim (JmT) en sterk samfunnsaktør når det kommer til å formidle pensumrelatert stoff om jødisk tradisjon og tro i tillegg til norsk-jødisk historie til grunnskolen, høyskole og universitet. Dette tilbudet tar i bruk bybildet i Trondheim sentrum som en læringsarena. Dette fordi mye av aktiviteten og livet hos de første jødiske immigranter var sentrert rundt nettopp bykjernen. Sentralt i byvandringen står en formidler som vil ta elevene med på en historisk reise rundt i midtbyen.
Læreplanmål
Religion - Samfunnsfag
Religion og etikk – kompetansemål etter Vg1/Vg2
- Religionskunnskap og religionskritikk - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- gjøre rede for religionenes geografiske og demografiske utbredelse
- presentere hovedtrekk ved religions- og livssynsmangfoldet i lokalsamfunnet og storsamfunnet i Norge, inkludert religion og livssyn i samiske samfunn
- diskutere ulike religionsdefinisjoner
- presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: lære, myter og fortellinger, ritualer, opplevelser, etikk, sosial organisering, kunst og materielle uttrykk
Islam og en valgfri religion - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- gjøre rede for hva som er det sentrale i religionen og drøfte viktige trekk i religionens etikk
- tolke noen av religionens sentrale tekster
- gjøre rede for ulike retninger i religionen
- beskrive og analysere noen estetiske og rituelle uttrykk i religionen
- drøfte religionens syn på kjønn og kjønnsroller
- drøfte religionens syn på andre religioner og livssyn
- Sammenligne religionen med andre religioner og livssyn
Samfunnsfag - kompetansemål etter Vg3
Individ, samfunn og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- diskutere korleis religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper moglegheiter og utfordringar
- drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette
Politikk og demokrati - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
- diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
Internasjonale forhold - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere
Om utøvere og produsenter
- Arrangert av: Trøndelag
- Idé/opplegg: Jødisk Museum
Om kunstner / utøver / gruppe
Formidler Lise Rebekka Paltiel er utdannet allmennlærer og har jobbet på Jødisk museum Trondheim siden 2008. Hun har ansvaret for formidlingen på museet.
Publikumskommentarer