Tilbake

Jødene fra Trondheim – en byvandring

Jødisk Museum Trondheim (JmT) en sterk samfunnsaktør når det kommer til å formidle pensumrelatert stoff om jødisk tradisjon og tro i tillegg til norsk-jødisk historie til grunnskolen, høyskole og universitet. Dette tilbudet tar i bruk bybildet i Trondheim sentrum som en læringsarena. Dette fordi mye av aktiviteten og livet hos de første jødiske immigranter var sentrert rundt nettopp bykjernen. Sentralt i byvandringen står en formidler som vil ta elevene med på en historisk reise rundt i midtbyen.

Læreplanmål

Religion - Samfunnsfag

Religion og etikk – kompetansemål etter Vg1/Vg2 

  • Religionskunnskap og religionskritikk - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
  • gjøre rede for religionenes geografiske og demografiske utbredelse
  • presentere hovedtrekk ved religions- og livssynsmangfoldet i lokalsamfunnet og storsamfunnet i Norge, inkludert religion og livssyn i samiske samfunn
  • diskutere ulike religionsdefinisjoner
  • presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: lære, myter og fortellinger, ritualer, opplevelser, etikk, sosial organisering, kunst og materielle uttrykk

Islam og en valgfri religion - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • gjøre rede for hva som er det sentrale i religionen og drøfte viktige trekk i religionens etikk
  • tolke noen av religionens sentrale tekster
  • gjøre rede for ulike retninger i religionen
  • beskrive og analysere noen estetiske og rituelle uttrykk i religionen
  • drøfte religionens syn på kjønn og kjønnsroller
  • drøfte religionens syn på andre religioner og livssyn
  • Sammenligne religionen med andre religioner og livssyn

Samfunnsfag - kompetansemål etter Vg3

Individ, samfunn og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • diskutere korleis religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper moglegheiter og utfordringar
  • drøfte årsaker til at fordommar, rasisme og diskriminering oppstår og kva tiltak som kan motverke dette

Politikk og demokrati - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • gjere greie for ulike utfordringar for demokratiet, mellom anna representasjon frå urfolk og minoritetar
  • diskutere korleis makt og innverknad kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold

Internasjonale forhold - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • finne døme på ulike typar konfliktar og menneskerettsbrot og drøfte kva FN og andre internasjonale aktørar kan gjere

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Trøndelag
  • Idé/opplegg: Jødisk Museum

Om kunstner / utøver / gruppe

Formidler Lise Rebekka Paltiel er utdannet allmennlærer og har jobbet på Jødisk museum Trondheim siden 2008. Hun har ansvaret for formidlingen på museet.

Publikumskommentarer